Tipuri si instrumente in creatia publicitare


Tipuri
O prima clasificare a creatiei publicitare se poate face in ATL (above the line) si BTL (below the line). Mai precis, ATL este publicitatea conventionala (in presa, TV, panouri), iar BTL publicitatea pe mijloace neconventionale (mijloace de transport, evenimente speciale etc). Prima este tipica pentru imaginea unui produs, pentru comunicarea diverselor noutati (de genul: un alt pret, o noua varianta). Cea din urma este vehicolul promotiilor.
O alta clasificare se poate face in functie de tipurile de suporturi pe care este implementata creatia publicitara: print si audio-video. Pentru print, ca si produse principale sunt: reclama de presa, afisul, fluturasi, brosuri. Pentru audio-video: reclama radio, reclama TV.
Instrumente
Creatia opereaza bineinteles cu instrumente precise in crearea unor reclame. Cele mai importante sunt listate in continuare.
Unique Selling Proposition (USP): beneficiu unic atribuit unui produs sau serviciu si folosit ca baza a campaniei de publicitate.
Numele produsului: este identitatea sa inregistrata pe piata; in situatia in care clientul lanseaza un produs sau un serviciu nou, agentia de publicitate este cea care trebuie, conform strategiei si tipului de produs, sa propuna si un nume pentru acesta. Criteriile la care raspunde un bun nume de produs: este legat de una dau mai multe calitati fizice ale produsului sau este din zona imediata a acestuia (beneficiu principal, efect, folosire); este usor de pronuntat si de citit; este memorabil.
Sigla (engl. Logo): este identitatea vizuala a unui produs. Poate fi grafic (un simbol, o constructie grafica).
Sloganul (engl. Slogan): este esenta, in cuvinte, a caracteristicilor unui produs; prin repetare si prin prezenta pe toate materialele publicitare devine element de identitate a acestui produs.
Titlul (engl. Headline): reprezinta tema unui enunt de campanie. El sintetizeaza, intr-o reclama de presa de exemplu, ideea reclamei si este plasat de regula in partea de sus a machetei de presa, cu un corp de litera mai mare decat restul textului.
Subtitlul (engl. Subhead): este un titlu secundar intr-o reclama.
Bloc principal de text (engl. Body Copy): este partea in care se comunica pe larg mesajul sau unde se punctueaza esentialul.
Substabtierea (engl. Rationale): este descrierea si substantierea creatiilor publicitare, folosind ca suport strategia agreata; descrie ideea principala, importanta ei si poate include consideratii de executie.
Raspuns (engl. Feedback): este raspunsul primit de la client in legatura cu o creatie publicitara prezentata. Este un element important in finalizarea proiectelor.
Reclama muzicala (engl. Jingle): este o reclama muzicala pentru un produs, pentru radio sau TV.

Panou de prezentare (engl. Mood Board): este un mod de prezentare prin imagini a unui concept, a profilului de consumator etc.
Scenariu (engl. Script): este povestea audio (spot radio) sau audio-video (spot TV) pe succesiune de momente.
Scenariu ilustrat (engl. Storyboard): este prezentarea ilustrata a unui spot TV, pe cadre esentiale succesive, cu adnotari ce precizeaza stilul de filmare, elementele audio, scriptul.
Macheta (engl. Layout): este prezentarea grafica a unei reclame, cuprinzand toate elementele specifice (ex.: titlu, imagine, slogan, nume produs etc).
Print proba (engl. Blueprint): este proba finala de culoare inainte ca materialul sa intre definitiv in productie.

0 comentarii:

Ce tip de publicitate este mai eficienta ?