Pentru a intelege Advertising-ul ca afacere, trebuie sa intelegem locul si rolul pe care il ocupa in activitatea de marketing, in care are un aport deosebit.
a. Rolul publicitatii in marketing mix
Prin Marketing Mix se intelege efortul conjugat de a concepe, a pozitiona, a promova si a distribui idei, bunuri sau servicii.
Aceste patru atributii ale marketingului sunt cunoscute ca Marketing Mix deoarece factorul de decizie al firmei trebuie sa hotarasca gradul de importanta acordat fiecareia dintre aceste componente, masura in care se pune accent pe una sau pe alta dintre acestea in strategia generala de marketing.
Publicitatea este vehicolul ce este responsabil in cea mai mare masura de promovarea si vanzarea produsului/serviciului, alaturi de pretul, caracteristicile si distibutia acestuia.
b. Rolul publicitatii in segmentarea pietei, diferentierea produsului si pozitionarea acestuia
Segmentarea pietei este procesul prin care o piata larga si eterogena este impartita in subpiete sau segmente mult mai omogene din punct de vedere al caracteristicilor consumatorilor. Rolul publicitatii este de a crea mesaje care sa raspunda nevoilor si dorintelor diverselor segmente omogene de consumatori si sa le transmita prin intermediul unor canale media adecvate.
Diferentierea produselor este procesul de creare a unei diferente sesizabile in mintea consumatorului, intre un produs si altul concurent din cadrul aceleiasi categorii de produse. Aceasta diferentiere se bazeaza pe managementul perceptiei consumatorilor. Aceste diferente pot fi palpabile, functionale, sau imateriale, impalpabile, de imagine si care se gasesc doar in mintea consumatorului. Sarcina primordiala a publicitatii este de a crea un mesaj care sa fie distinct, momorabil si legat fara nici-un echivoc de produsul (brandul) promovat.
Pozitionarea este procesul prin care un produs/serviciu este plasat pe piata astfel incat sa ocupe un loc distinct si cat mai vizibil in mintea grupului tinta caruia i se adreseaza. Este de remarcat ca atat pozitionarea cat si diferentierea produselor este dependenta de “perceperea imaginii”. Importanta pozitionarii este deosebita, deoarece consumatorul creaza in mintea sa, in jurul fiecarui brand, un “spatiu perceptual”. Acest spatiu perceptual desemneaza felul in care brandul este vazut in multiplele sale dimensiuni: calitate, pret, valoare sociala afisata, imagine etc.
Pozitionarea are doua mari dimensiuni: pozitionarea externa si cea interna. Cea externa este categoria de piata in care evolueaza brandul, iar cea interna vizeaza raportul cu celelalte branduri din categorie comercializate de aceiasi companie. Pozitionarea interna are o importanta deosebita in special in cazul companiilor ce au multe produse in cadrul aceleiasi categorii, pentru a evita procesul de “canibalizare” sau pe cel de “furt de piata” de la propriile produse, in loc de a lua cota de piata de la competitie.
c. Rolul publicitatii in generarea profitului
Rolul fundamental al marketingului este de genera profit. In aceasta directie, rolul fundamental al publicitatii este de a atrage mai multi consumatori si de a-i convinge sa cumpere in cantitate mai mare produsul/serviciul vizat, ceea ce ar conduce la generarea de profit prin cresterea vanzarilor.
Un efect indirect pe care publicitatea il are asupra vanzarilor se datoreaza crearii in multe cazuri a unei nevoi de masa pentru un produs/serviciu. Aceasta cerere masiva determina o productie de masa, ceea ce conduce la randul ei la scaderea costului per unitate.
Un alt efect indirect apare ca urmare a ceea ce se numeste “loializarea” consumatorului fata de o marca – “brand loyalty”. Acest fenomen apare atunci cand un consumator devine fidel produsului/serviciului in cauza si il foloseste in mod repetat doar pe acesta. Atunci cand un consumator devine fidel, el este mai putin sensibil la cresterea pretului, oferind astfel firmei posibilitatea de a mari pretul fara teama de a pierde consumtori, si de a-si mari astfel profiturile.
d. Rolul publicitatii in satisfacerea consumatorilor
Publicitatea ajuta la stabilirea unei legaturi intre imaginea unui produs si semnificatiile acestuia in contextul social al consumatorului sau chiar in contextul si mai larg al culturii din care acesta provine. Publicitatea este una din multiplele legaturi intre consumator si cultura din care face parte, oferindu-i modele si ajutandu-l sa recunoasca situatii de viata familiare si astfel oferindu-i sentimentul apartenentei de grup si al sigurantei sociale
Rolul publicitatii in desfasurarea activitatii de marketing
Posted by : Admin on
Tuesday, October 13, 2009
|
Categorie:
Marketing,
Rolul publicitatii
|
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comentarii:
Post a Comment