Aceasta perioada este caracterizata de modalitati “primitive” de comunicare, iar ca medium-uri folosite in aceasta perioada se numara tablitele de lut sau gresie, inscriptiile in piatra, firme de lemn, oameni care striga diverse anunturi etc.
O prima tablita de lut babiloniana, datata din 3000 ien vorbeste despre un atelier de pantofi, un magazin de uleiuri si unul ce se ocupa cu copierea documentelor.
La randul lor vechii egipteni foloseau papirusurile in scopul de a face anunturi. Astfel, in ruinele cetatii Teba au fost descoperite papirusuri care anuntau diverse servicii si produse ca si recompense pentru returnarea sclavilor fugiti.
Grecii antici aveau oameni special pregatiti care strigau si cantau in orase sosirea corabiilor cu mirodenii, vin sau alte produse comerciale. Acestia erau adesea insotiti de muzicanti care ii ajutau sa pastreze linia melodica a anunturilor. Acesti strigatori vor deveni mai tarziu primul medium folosit pentru transmiterea anunturilor publice in cele mai multe dintre orasele europene ale evului mediu.
Si negustorii romani foloseau la randul lor diverse modalitati de a se face cunoscuti: printre ruinele celebrului Pompei s-au gasit inscriptii in piatra si teracota, anuntand ce vindeau diverse magazine (un sir de pulpe de berbec – o macelarie, o vaca – un pravalie de produse lactate, o gheata – o cizmarie) sau chiar pentru a prezenta potentialul turistic al orasului pentru diversii straini ce il vizitau.
Afisajul (forma antica a ceea ce se numeste acum afisaj stradal
Primele legi privind publicitatea au aparut in 1614 in Anglia, pentru a interzice folosirea unor firme care sa depaseasca opt picioare de la fatada cladirii.
Publicitatea prin presa s-a dovedit una dintre cele mai persistente forme de publicitate, aparuta odata cu inventarea tiparului de catre Gutenberg in 1438. La nici 40 de ani dupa aceasta, a fost tiparit in Anglia un ghid de comportament pentru prelati in timpul Pastelui, ce era afisat pe usile bisericilor si fiind astfel prima forma de publicitate outdoor din Anglia.
Prima reclama tiparita si distribuita la nivel de masa a aparut in Germania, intr-un pamflet de stiri, in anul 1525. Reclama promova virtutile unui medicament miraculos cu efecte de panaceu.
Primul ziar englezesc a aparut in 1622 iar prima reclama tiparita si distribuita prin presa in forma pe care o cunoastem acum in anul 1625.
Scurt istoric al publicitatii - Perioada Premarketing
Posted by : Admin on
Sunday, August 30, 2009
|
Categorie:
Introducere in Publicitate,
Istoric
|
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comentarii:
Post a Comment