Publicitate Online


Publicitatea online (mai este întâlnită şi sub numele de publicitate interactivă) este o formă de publicitate care foloseşte media online (pagini Web, newsletter, email) pentru a transmite un mesaj către audienţa dorită.

Există mai multe forme de promovare online printre care bannerele publicitare, publicitatea contextuală şi reclama în motoare de căutare.

Printre avantajele publicităţii online se numără targetarea mai bună (ore, zone geografice, număr de afişări pe uitilizator), posibilitatea de a oferi informaţii mai multe (prin bannere expandabile sau prin atragerea vizitatorului interesat către o pagină Web cu mai multe informaţii) şi posibilitatea de a interacţiona dinamic cu potenţialul client. Piaţa de publicitate online a fost estimată pentru anul 2007 în România la 12 milioane de euro, estimându-se pentru anul 2008 o creştere cu aproximativ 40%.

Datorită specificitatilor media online acest domeniu a avut de întâmpinat reticenţe şi din cauza faptului că anii de pionerat ai publicităţii online au fost parcurşi fără a există o standardizare. Interactive Advertising Bureau a avut meritul de a fi impus primele standarde în acest domeniu.

Există trei moduri de a achiziţiona publicitate online: CPM (Cost per Mille), CPC (Cost per Click) şi CPA (Cost per Action).

* CPM - Cost Per Mille - mai este cunoscută şi sub denumirea de Cost per Impression. Publicitatea se achiziţionează la număr de afişări: 1 CPM = 1000 de afişări.

* CPC - Cost Per Click. Publicitatea se achiziţionează după numărul de click-uri care se fac pe o reclamă (imagine, animată sau text). Cel mai cunoscut exemplu pentru acest tip de achiziţionare este publicitatea pe motorul de căutare google, care vinde publicitate pe click.

* CPA - Cost Per Action. Publicitatea se achiziţionează după numărul de acţiuni prestabilite generate de către utilizatorul care vede reclama. Fie că acesta completează un formular online, fie că va achiziţiona un produs, plată acestui tip de publicitate este corelată cu acţiunea predeterminata a utilizatorului.

* CPL - Cost Per Lead. Este o derivare sau o delimitare din CPA. Dupa ce utilizatorul a facut click pe reclama, acesta ajunge pe site-ul promovat. Utilizatorul trebuie sa se autentifice si sa achizitioneze un produs sau un serviciu. Banii reveniti publisher-ului unde s-a facut publicitate reprezinta un procent (care variaza) din valoarea produsului sau serviciului achizitionat de catre utilizatorul ajuns prin reclama la site-ul promovat.

Tipuri de bannere

* Floating ad: este o reclamă care se va deplasa în pagină în acelaşi timp cu ecranul utilizatorului care va derula conţinutul unei pagini.
* Expanding ad: este un banner publicitar care îşi modifică dimensiunile (se extinde) automat sau în urmă unei acţiuni a utilizatorului (de exemplu trecerea cu pointerul mouse-ului peste reclamă).
* Wallpaper ad: este un tip de reclamă care schimbă fundalul paginii care este citită de vizitator.
* Trick banner: Un banner care arată ca o fereastră de dialog cu butoane. De multe ori simulează un mesaj de eroare sau o alertă (de exemplu: Aveţi un mesaj!). Se bazează pe inducerea în eroare a utilizatorului şi din această cauza poartă această denumire.
* Pop-up: O fereastră publicitară care se deschide peste pagina deschisă de utilizator pentru a o citi.
* Pop-under: Este similară Pop-up-ului, doar că fereastra se va deschide în spatele ferestrei curente şi va fi văzută abia după ce fereastra curentă va fi închisă.
* Video ad: este un banner publicitar care prezintă mesaje publicitare în format video. Se apropie de spoturile publicitare caractersitice televiziunii.

0 comentarii:

Ce tip de publicitate este mai eficienta ?